Business24
Economie  Afaceri  Bani  IT  Life 
Carti > Librarii
A   A   A

La fiecare 35 de secunde in lume apare o noua carte

La fiecare 35 de secunde in lume apare o noua carte
Numarul cartilor care se publica anual in intreaga lume depaseste un milion de exemplare, in ziua de astazi. Practic, la fiecare 35 de secunde apare un nou volum.
Conform unor studii internationale efectuate asupra pietei de carte din lume, industria mondiala de carte, in care sunt incluse atat vanzarile din librariile traditionale cate si cele din librarii online sau alte tipuri de magazine, se ridica astazi la aproximativ 100 miliarde de dolari, dintre care numai Statele Unite ale Americii inseamna 45 miliarde, iar Europa in jur de 30 miliarde.

Piata romaneasca de carte este estimata, astazi, la o valoare de circa 60 de milioane de euro. Ca sa intelegeti aceasta cifra, poate ca este bine sa incercam niste comparatii: de exemplu, va propunem sa va ganditi la faptul ca aceasta cifra de afaceri - a intregii piete de carte din Romania! - este putin mai mica decat jumatate din cifra de afaceri a celui mai important producator de mobila autohton.

Sau, inca o comparatie: cifra de afaceri a pietei de carte din Romania este de 3 ori mai mica decat cifra de afaceri a pietei de carte din Ungaria, situata la aproximativ 200 milioane euro - in conditiile in care populatia Ungariei este cat jumatate din cea a Romaniei.

Aproximativ 15 mii de titluri publicate pe an in Romania

Cu un total de aproximativ 15 de mii de titluri publicate pe an, Romania reuseste sa devanseze prin volum tari precum Elvetia, Danemarca, Finlanda sau Olanda. Acest clasament ar fi imbucurator, daca tirajul mediu nu ar fi, conform declaratiilor reprezentantilor marilor edituri, de maximum 2.000 de exemplare fata de mii de exemplare - media unor tari ca Franta sau chiar Ungaria.

Din pacate, insa, nu vom putea sti care este cu adevarat numarul de carti citite/cumparate pe an de un roman pana nu va fi publicat un studiu complet al pietei de carte - ultima incercare de cartografiere a domeniului publishingului de carte autohton dateaza din 2001, iar de atunci datele s-au schimbat in mod considerabil.

Bucurestiul, printre singurele orase din Romania care si-au pastrat reteaua de librarii: Compania de Librarii Bucuresti

Daca despre editurile din Romania exista putine date, despre librarii avem chiar si mai putine.

In primul rand, nu cunoastem cu exactitate numarul total al librariilor din tara: orice persoana poate desfasura activitati comerciale care sa aiba ca principal produs vanzarea de carte, fara a fi obligata sa fie afiliata vreunei asociatii profesionale care sa monitorizeze aceste activitati.

Mai mult, exista multi distribuitori care vand carte fara sa se incadreze in notiunea de "librarii" (supermarketuri, chioscuri de ziare, magazine bisericesti etc). Acestea nu au ca produs principal cartea si deci nu pot fi considerate librarii propriu-zise.

Nu avem o statistica foarte clara la nivelul tarii cu privire la numarul total al librariilor. Ceea ce poate fi insa observant cu ochiul liber este o reducere drastica a canalelor de distributie "clasice" in ultimii ani si chiar disparitia totala a unor distribuitori de pe piata.

Aceasta este, spun editorii, si principalul motiv pentru care, in ultimi ani, se constata un declin continuu al vanzarilor de carte in Romania - asta, deoarece librariile raman principala sursa de incasari a editurilor. Astfel, cu cat se deschid mai multe librarii, piata de carte are de castigat.

Felul in care arata librariile s-a schimbat mult in Romania ultimilor ani. Daca in anii care urmat Revolutiei din decembrie '89 librariile erau spatii prevazute cu tejghele care desparteau cititorii de librar si cu rafturi de biblioteci, calcule de pret si registre care tineau loc de stocuri, astazi, librariile arata diferit.

Cele mai multe dintre ele sunt renovate si realizate de arhitecti in stil modern, fiind spatii luminoase care includ adesea cafenele, spatii de evenimente.

In ceea ce priveste gama de produse vandute de o librarie online sau una traditionala, portofoliul acestora este diferit si depinde de viziunea fiecarui business. Schimbarile in industrie sunt date si de asezarea diferita a librariilor. Ele nu mai sunt, ca in deceniile trecute, amplaste la colturile blocurilor si in cartiere.

Librariile s-au mutat dupa vad pe marile bulevarde, in locurile centrale si supraaglomerate din marile orase. Un alt trend este mutarea acestora in marile centre comerciale, in mall-uri, acolo unde traficul este asigurat.

Din fericire, capitala, prin reteaua Companiei de Librarii Bucuresti, este unul dintre putinele orase din Romania in care exista librarii raspandite in intreg orasul, nu doar in zona centrala - cu cele 43 de spatii comerciale, raspandite in toate cartierele capitalei, cele mai multe dintre acestea fiind renovate, CLB nu isi dezminte nici astazi menirea de a fi libraria tuturor bucurestenilor.

Librariile online satisfac nevoia oamenilor de a se implica in actul de cumparare


Decalajul dintre oferta de carte si numarul in scadere al librariilor a dus la aparitia librariilor online, la asta adaugandu-se, desigur, si programul din ce in ce mai incarcat al oamenilor, care nu mai reusesc sa ajunga in librariile fizice.

Este adevarat ca placerea mersului in librarie, alesul pe indelete al cartilor, rasfoitul lor nu poate fi egalat cu navigatul pe siteul unei librarii online, chiar daca multe dintre magazinele virtuale ofera iubitorilor de carte posibilitatea "rasfoitului" virtual (posibilitatea de a citi un capitol scanat din volum).

Totusi, librariile online vin cu o serie de avantaje practice de neegalat, dintre care poate cel mai important este eficienta - in librariile online gasesti imediat ce vrei, comanzi, vine acasa sau la birou.

Un alt alt mare avantaj il reprezinta faptul ca, in librariile online, gasesti usor cartile grupate pe autori sau pe domenii, ai mai multe filtre ca "in viata reala dintr-o librarie fizica", poti compara preturile dintr-o librarie sau alta si primesti recomandari.

O formula interesanta de a imbina online-ul cu offline-ul practica cel mai vechi lant de librarii din Romania, Compania de Librarii Bucuresti (CLB), care le propune cumparatorilor o noua formula de cumparare online.

Este vorba despre "Rezerva si ridica" - un sistem de cumparare extrem de popular pe piata de carte germana, dar si in alte tari din Occident, dezvoltat din dorinta de a mentine vie relatia cititor-librar: cei care cumpara carti online pot sa le ridice de la oricare dintre filialele CLB situate in cele 6 sectoare ale Bucurestiului.

Un alt avantaj pentru o librarie online ar fi acela ca aici poti obtine discounturi semnificative la carti: librariile online ofera, de multe ori, cartile la preturi mai mici.

Apoi, alt beneficiu pe care il iau cei care aleg sa cumpere carti din librariile online este faptul ca acolo poti gasi foarte multe review-uri si pareri postate de experti sau de alti cumparatori, care te pot ghida in alegerea cartii potrivite.

De fapt, librariile online satisfac nevoia oamenilor de a se implica in actul de cumparare. Iubitorii de carte, mai mult decat cumparatorii altor produse, simt nevoia sa impartaseasca. Iar reteaua GoodReads internationala ilustreaza, credem, cel mai bine acest fapt, deoarece este o excelenta retea de socializare care are drept "pretext" cartea.

De asemenea, in cazul librariilor online, cititorii se pot abona la serviciul de newsletter al magazinului de carti preferat si in acest fel primesc cate un e-mail de fiecare data cand sunt adaugate carti noi in stoc sau cand sunt reduceri substantiale pe site.

Astfel, ei au sansa de a fi tot timpul la curent cu ce mai apare nou in materie de carti si, in plus, pot face si cateva economii.

In fine, poate cel mai important lucru pe care il ofera cumparatul de carti online este faptul ca aceste magazine le stau cititorilor la dispozitie la orice ora, ei putand cumpara carti din orice colt al lumii. Fiind o pagina de internet, o librarie online este accesibila 24 de ore din 24 si poate fi accesata de oricine cu acces la internet.

Aceasta, spre deosebire de libraria propriu-zisa, care are o adresa fizica fixa si un program mai lung sau mai scurt de functionare. O librarie electronica este deschisa non-stop, pentru ca e foarte ieftin sa fie tinuta deschisa non-stop si mai ales nu trebuie platit un vanzator care sa o deserveasca.

Una dintre cele mai noi tendite in lumea editoriala o reprezinta self-publishing-ul: autori care se decid sa abandoneze sistemul "clasic" autor-editura-librarie si aleg sa isi publice singuri volumele si, la fel, sa se ocupe singuri de distributie. In cazul lor, librariile online reprezinta solutia in ceea ce priveste distributia cartilor lor.

Cititorii si cartile se intalnesc in librarie. In librarie se nasc cititori, in librarie se nasc biblioteci


In ultimii ani, vanzarile online au capatat o pondere tot mai mare pe piata de carte romaneasca. Atat editurile, cat si librariile traditionale vand online, librariile virtuale au crescut numeric - o situatie avantajoasa deopotriva pentru vanzatori, cat si pentru cumparatori.

Insa, indiferent de formula de cumparare a cartilor pe care am alege-o: o librarie fizica sau o librarie online, sa nu uitam faptul ca cititorii si cartile se intalnesc in librarie. In librarie se nasc cititori, in librarie se nasc biblioteci.
Facebook ShareTweet
 Marti, 31 Mai 2016, ora 15:30
 Autor:  Advertorial

 Articol citit de 6846 ori

Cele mai citite
Versiuni: mobil  /  Web
Contact  |  Ajutor
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor