Business24
Economie  Afaceri  Bani  IT  Life 
Companii > Companii constructii
A   A   A

Constructorul lotului 3 al autostrazii Lugoj-Deva vrea sa dea statul roman in judecata pentru rezilierea contractului

Constructorul lotului 3 al autostrazii Lugoj-Deva vrea sa dea statul roman in judecata pentru rezilierea contractului
Foto: Pixabay
Constructorul lotului 3 al Autostrazii Lugoj-Deva se gandeste "foarte serios" sa faca plangeri penale si sa actioneze statul roman in judecata, considerand ca ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a reziliat contractul intr-un mod abuziv.
"Noi ne dorim sa gasim o solutie care sa multumeasca toate partile implicate, sa deblocam situatia actuala. Din pacate, pana acum ne-am lovit de un refuz total din partea companiei (CNAIR - n. r.) . Am avut discutii, in ultima perioada, inclusiv cu ministrul Transporturilor. Fara rezultat. Domnul ministru Cuc a decis, fara baza legala, rezilierea contractului. Am avut intotdeauna deschiderea de a continua si finaliza acest proiect, chiar daca asta a insemnat pierderi pentru noi. Acest blocaj inventat de autoritatile romane din cine stie ce motive obscure ne determina sa ne gandim foarte serios sa facem plangeri penale si sa actionam statul roman in judecata. Abia acum putem intelege de ce investitorii straini, atrasi de promisiunile guvernantilor si de imaginea idilica prezentata, dupa ce ajung in Romania nu stiu cum sa fuga mai repede", afirma intr-un comunicat remis AGERPRES reprezentantii Asocierii care a castigat contractul de executie a lotului 3.

In plus, avand in vedere blocarea receptiei si predarea lotului 3 al autostrazii Lugoj-Deva, Asocierea trebuie sa informeze organizatiile europene competente despre aceasta situatie, astfel incat sa ia masurile considerate oportune.

Reprezentantii Asocierii subliniaza ca proiectul construirii lotului 3, in lungime de 21,141 km, al Autostrazii Lugoj - Deva, dupa o colaborare "extrem de dificila" cu Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a fost finalizat si se astepta receptia lucrarilor si punerea in functiune.

"Dupa doua saptamani de asteptare si cu constructia finalizata, raspunsul dat de autoritatile romane si ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a fost, in mod surprinzator, rezilierea contractului", se arata in comunicat.

Potrivit sursei citate, piedicile inregistrate de Asocierea Teloxim CON - Comsa - Aldesa Construcciones - Arcades Eurometudes pe parcursul derularii proiectului, cat si rezilierea contractului in momentul in care construirea lotului 3 a fost finalizata, "ridica mari semne de intrebare despre integritatea si buna credinta a autoritatilor statului, care intentionat au adus intarzieri in desfasurarea lucrarilor".

"Trebuie sa spunem ca, desi au fost anumite intarzieri din partea CNAIR in primirea autorizatiilor de constructie, intarzieri datorate in principal unei modificari a Acordului de Mediu la data de 21 ianuarie 2014, Asocierea a putut incepe lucrarile pentru proiect in mod eficient. Masurile suplimentare solicitate de CNAIR pentru obtinerea Acordului de mediu au fost respectate de Asociere in totalitate, insa, ne-au creat un prejudiciu financiar si au avut impact si asupra termenului de executie", sustine constructorul.

Acesta subliniaza ca a transmis, in conformitate cu prevederile contractuale, o serie de notificari catre arbitrul ales de comun acord, notificari ramase fara raspuns constructiv.

"In septembrie 2017, in decizia luata de Curtea Internationala de Arbitraj, ne-a fost recunoscuta extinderea termenului de executie si a decis ca CNAIR sa plateasca revendicarile pe care antreprenorul le avea deja castigate in valoare aproximativa de 12.000.000 lei. CNAIR a refuzat plata acestei sume", se mai mentioneaza in comunicat.

Reprezentantii constructorului spaniol afirma ca, in urma acestor intamplari, CNAIR si-a exercitat pe deplin forta "intr-o maniera absolut abuziva", incalcand toate clauzele contractuale anterioare, continuand sa ameninte Asocierea cu penalitati, neconformitati, instructiuni de remediere.

"Cu rea-credinta si intr-un mod complet abuziv, conducerea CNAIR, dupa ce a stabilit oficial toate aceste probleme si dupa ce noi am executat aceste lucrari timp de mai bine de un an, a transmis o notificare, in decembrie 2017, prin care am fost informati ca nu doreste sa plateasca niciuna dintre lucrarile executate si in care practic nu recunoaste Autorizatia de Constructie semnata de ministrul Transporturilor cu noile planuri de deviere a drumului national", mai precizeaza sursa citata.

Potrivit documentului, Asocierea a solicitat mai multe intalniri cu ministrii de resort in primele luni ale anului 2018, dar care nu au dus la o reconciliere si o colaborare in interesul continuarii si finalizarii constructiei pe lotul 3 al autostrazii Deva-Lugoj si, cu toate acestea, desi toate solutiile tehnice si platile au fost blocate, Asocierea a continuat sa lucreze cu bani din fonduri proprii, deoarece autoritatea contractanta a refuzat sa faca platile.

Comunicatul mai semnaleaza ca situatia a parut ca se va schimba in luna mai 2018, cand CNAIR a avut o noua conducere, blocarea lucrarilor a incetat, iar ritmul de lucru a fost intensificat pentru recuperarea intarzierilor, finalizarea si darea in folosinta a portiunii de autostrada. Insa, spre sfarsitul proiectului, pe data de 26 iunie 2019, a avut loc o noua sedinta oficiala, unde s-a discutat despre faptul ca proiectul se apropie de sfarsit si se estimeaza ca autostrada va putea fi data in trafic in aproximativ o luna. Cu aceasta ocazie, s-a pus sub semnul intrebarii modalitatea contractuala de efectuare a platilor ramase.

"Lucrarile s-au desfasurat cu o normalitate absoluta pana cand s-a schimbat din nou conducerea CNAIR si, pe la mijlocul lunii iulie 2019, este numita aceeasi echipa care anterior a actionat abuziv impotriva noastra. Evident, avem din nou sentimentul ca suntem santajati, numai ca, acum, lucrarile sunt practic finalizate si gata de a fi puse in functiune. (...) Este pentru noi cu atat mai frustrant ce se intampla acum cu cat, pe data de 25 iulie, domnul ministru Cuc, impreuna cu directorul general al CNAIR si echipa sa, a vizitat santierul si a afirmat ca toate lucrarile practic sunt finalizate si gata de a fi puse in trafic. In mod surprinzator, a fost felicitat si project managerul pentru munca depusa. Tot atunci s-a stabilit ca lotul sa fie deschis traficului la data de 12 august 2019", mai spun reprezentantii Asocierii.

Constructorul a anuntat pe 12 august ca lucrarile aferente proiectului au fost finalizate si ca nu exista impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru ca CNAIR sa nu efectueze receptia proiectului si punerea sa in functiune, iar finisajele actuale sunt in afara corpului autostrazii si se pot executa fara a incurca traficul, ceea ce inseamna ca nu impiedicau receptia lucrarii.

"De asemenea, Asocierea considera o imprudenta deschiderea unilaterala, in data de 13 august, de catre CNAIR, a traficului la Nodul Ilia, existand pericolul unui risc pentru utilizatori si nu isi asuma nicio responsabilitate cu privire la aceasta situatie, avand in vedere ca receptia s-a realizat fara o coordonare corespunzatoare intre Parti. Totodata, Asocierea subliniaza ca a depus mari eforturi pentru finalizarea lucrarilor, luand in considerare nu doar lipsa platilor pentru lucrarile efectuate si certificate pentru plata, ci si nerespectarea de catre CNAIR a deciziilor Comisiei de Adjudecare a Disputelor, derivate din pretentiile Asocierii de la inceperea lucrarilor, care sunt obligatorii", se mai scrie in comunicat.

Potrivit sursei citate, in prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei fata de Asociere, derivata in principal din revendicari estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor si lucrari certificate si aprobate de inginer, care, insa, nu au fost autorizate de CNAIR. Din cele 99,216 milioane de lei, suma de 15,5 milioane de lei fara TVA este aferenta ecoductului 1 neplatit de CNAIR inca din anul 2016.

"Pe 9 august, am primit doua scrisori de intimidare, prima cu Actul Aditional al Extinderii Garantiilor, deja semnat de toti membrii CNAIR si prin care am fost invitati sa-l semnam, desi nu se ajunsese la niciun acord cu privire la acest subiect, iar a doua scrisoare continand o factura cu penalitati de 73.000.000 de lei pentru curatarea santurilor lucrarii in timpul executiei, cu toate ca exista o decizie a Comisiei de Adjudecare a Disputelor prin care sunt respinse penalitatile solicitate. In ceea ce priveste receptia lotului 3, CNAIR ne-a transmis ca pentru a o autoriza este necesar sa extindem perioada de garantie contractuala a proiectului de la 4 la 10 ani, adica 6 ani suplimentari, fara costuri pentru compania de stat. Noi am propus extinderea la 8 ani, cu limitare la parte din contract", explica reprezentantii Asocierii.

In opinia lor, aceasta solicitare a CNAIR este total ilegitima, deoarece este lipsita de o baza contractuala.

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat miercuri contractul lotului 3 al Autostrazii Lugoj-Deva. Joi, intr-o conferinta de presa, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a anuntat ca lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva va fi preluat de CNAIR care va face in regie proprie lucrarile ce mai trebuiau executate de constructorul spaniol, astfel incat traficul sa fie deschis.

La randul sau, directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, a precizat ca pe acest lot de autostrada au fost identificate 60 de neconformitati, fapt care ar putea constitui un record, insa a dat asigurari ca se poate circula pe el.

"Istoricul acestui contract a fost unul tumultuos. Din 2014 pana in 2019 am avut 60 de neconformitati. Asta inseamna abateri de la normele tehnice, abateri de la cerintele de calitate asumate de antreprenor prin caietul de sarcini. Acesta este lucrul principal care ne-a facut sa cerem o garantie extinsa, care nu este o cerinta abuziva, avand in vedere problemele care au fost de-a lungul derularii contractului. Sunt probleme de calitate pe acest lot. Noi dorim sa obtinem un produs pe care l-am platit sau il platim, in niste conditii. Nu pot sa platesc o lucrare la un anumit nivel de calitate si sa gasesc altceva. (...) Se poate circula pe ea. In momentul in care vor fi finalizate toate lucrarile de taluze, santuri, colectare si evacuare a apelor, garduri de protectie se poate circula pe aceasta autostrada", a mentionat Scarlat.

Ministrul a trecut in revista o serie de probleme care au fost identificate la executia acestui tronson de autostrada.

"Avem o cedare de terasament pe sectiunea de la km 76+02 - km 76+209. S-a emis un raport de neconformitate in 17.11 2011. Cedare terasament km 57+300 - km 57+500, pe partea dreapta a proiectului, cedare de terasament km 58+500 pe partea stanga a proiectului, fisuri longitudinale si transversale pe suprafata stratului de balast stabilizat pe sectorul km 68+550 - km 68+920 pe partea stanga a proiectului, fisuri longitudinale si transversale pe suprafata stratului de balast stabilizat pe sectorul km 68+550 - km 68+920 pe partea dreapta a proiectului, multe alte fisuri, crapaturi in stratul de balast stabilizat de la km 56+460, km 56+490 partea stanga a proiectului, cedare de taluz de rambleu in zona de acostament intre km 56+370 - m 556+490 stanga. La fel, s-au emis rapoarte de neconformitati. Eu, pe acest santier, am facut pana in acest moment 5 inspectii. Nu am grabit niciodata si nu am spus antreprenorului cand sa faca receptia. Receptia finala a fost ceruta de constructor", a spus acesta.

In aceste conditii, CNAIR a solicitat constructorului sa mareasca garantia de la 4 la 10 ani, insa acesta, desi initial a parut ca este de acord, s-a razgandit ulterior si a venit cu o serie de conditii.

"In urma cu 3 saptamani m-am deplasat la Hunedoara, unde am avut o discutie cu antreprenorul, el asigurandu-ne ca se poate face receptia finala, comisia de receptie fiind de alta parere, inclusiv consultantul. La acea data am discutat cu constructorul si i-am solicitat sa ne dea o parte din autostrada, aproximativ 800 de metri, pentru a putea deschide lotul 4, care era perfect functional. S-a opus. Noua legea ne permite sa facem receptia partiala - nu erau neconfomitati si probleme pe acei 800 de metri - au fost preluati si a fost deschis lotul 4. Ce mi-au spus atunci cei de la firma respectiva: Ne faceti receptia pe tot lotul, altfel nu va dam nimic! Problema lor, pentru ca, in momentul in care pe kilometrii pe care i-am mentionat sunt probleme, CNAIR m-a informat ca pozitia expertilor este aceea de a mari perioada de garantie de la 4 la 10 ani. (...) Dupa ce am facut vizita la Hunedoara, li s-a dat o perioada de 10 zile pentru a pune in siguranta - vorbim de garduri, vorbim de decolmatarea santurilor pentru asigurarea scurgerii apelor - pentru a putea fi deschis traficului acest lot de autostrada. Joia trecuta s-au implinit cele 10 zile. Acestia si-au exprimat intentia de a avea o discutie cu mine in cursul zilei de luni, la ora 15:00, lucru care s-a si intamplat. Au venit reprezentantii firmei si am discutat problemele pe care le avem si ce solicitari are CNAIR catre constructor. Eu am plecat la ora 17:00 si a ramas domnul director Scarlat. (...) Prezentandu-le rapoartele, pozele si toate elementele care sunt favorabile prelungirii garantiei si sustin aceasta ipoteza, chiar si dansii au admis ca trebuie prelungita garantia pentru anumite portiuni de autostrada. M-a informat domnul director ca se prefigureaza aceasta prelungire a garantiei de 8 ani. Dupa care, au revenit marti la sediul CNAIR, unde au spus ca nu mai sunt de acord cu 8 ani, sunt de acord sa dea garantie doar 7 ani cu anumite conditii: ca CNAIR sa renunte la acele penalitati de 73 de milioane si din totalul garantiei de 58 de milioane care ar fi trebuit prelungita pentru acei 8 ani sa li se returneze o suma, astfel incat garantia sa ramana la valoarea de 11 milioane (de lei - n. r.) ", a explicat Razvan Cuc.

Constructorul lotului 3 al Autostrazii Lugoj - Deva este Asocierea formata din SC Teloxim CON SRL - Comsa SA - Aldesa Construcciones SA - SC Arcadis Eurometudes SA.

Cu mai mult de un secol de experienta in spatele sau, Comsa Corporacion isi desfasoara activitatea in principal in domeniul infrastructurilor si ingineriei industriale, servicii si tehnologie, concesiuni si energie regenerabila. Compania este prezenta in 24 de tari, precum Romania, Andorra, Algeria, Argentina, Australia, Brazilia, Chile, Columbia, Croatia, Danemarca, Franta, Letonia, Lituania, Maroc, Mexic, Paraguay, Peru, Polonia, Portugalia, Spania, Suedia, Elvetia, Turcia si Uruguay.

Comsa Corporacion este a saptea cea mai mare companie spaniola din sector, are o cifra de afaceri de 1,08 miliarde euro si peste 7.700 de angajati.
Facebook ShareTweet
 Vineri, 30 August 2019, ora 12:22

 Articol citit de 653 ori

Versiuni: mobil  /  Web
Contact  |  Ajutor
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor