Business24
Economie  Afaceri  Bani  IT  Life 
Start Up > Antreprenori
A   A   A

Cum sa faci performanta cu un buget mic pentru promovare

Cum sa faci performanta cu un buget mic pentru promovare
Foto: Oana Voicu (Arhiva personala)
Te-ai hotarat in sfarsit sa pleci din multinationala si ti-ai deschis mica ta afacere? Sau poate esti tanar si ti s-a parut mai cool sau mai inteligent ca banii primiti de la parinti pentru masina sa-i investesti intr-un business.
Nopti nedormite cu planuri peste planuri, intrebari rostite sau nu, calcule de tot felul, strategii despre cum sa iti suplimentezi bugetul de inceput si mai ales o sumedenie de visuri mai tarziu, te trezesti ca ai afacerea ta de o luna, trei sau mai grav de 6 luni si lumea nu prea intra in magazinul sau pub-ul tau, comenzile de pe site sunt prea putine sa acoperi cheltuielile, pe scurt "copilul" tau cam tipa de foame si tu nu prea stii ce sa-i mai faci, esti epuizat si nu mai ai nici cine stie ce bani de artificii.

Este o situatie, din pacate, foarte des intalnita la clientii sau potentialii clienti cu care am intrat de-a lungul timpului in contact.

Fie pentru ca nu isi bugeteaza corect activitatile de promovare, fie pentru ca sunt mult prea optimisti in ceea ce priveste produsul sau serviciul lor si cred ca oamenii de pe strada or sa dea pur si simplu buluc sa cumpere.

De ce? "Pentru ca am produse de calitate, domne". Antreprenorii au prea multa incredere in produsele lor, ceea ce nu e rau, evident, doar ca uneori nu isi mai pun problema cu ce se diferentiaza ei de ceilalti, asa incat clientul lor sa simta o plus valoare la achizitie.

Haideti sa luam un exemplu. Un brand de pantofi si accesorii din piele (genti, curele, portofele), sa-i zicem Comfy (orice legatura cu fapte sau persoane reale este o coincidenta), al unui antreprenor care vinde intr-un magazin inchiriat din Tinereteului (prin urmare o zona semi-centrala, unde gasim si persoane cu venituri peste medii, educate etc.), dar are si propria platforma online. Ce ofera ei: ideea de pantofi personalizati.

Poti vedea expus in magazin intre 15-30 modele pentru femei si barbati, care nu sunt de vanzare, ci doar demo-uri, ramanand ca tu, clientul, sa iti poti face orice combinatie de culori si tip de piele iti doresti.

La fel si pe site, te poti juca cu niste culori si texturi asa incat sa ajungi cat mai aproape de perechea de pantofi dorita.

Prin urmare, antreprenorul nu are nevoie de stocuri. El si-a gasit o mica fabrica unde isi poate efectua pantofii in functie de comenzile primite.

Avantajul este ca nu vorbim de o investie initiala mare, ci de un produs finit de o calitate mai mare decat daca era facut intr-un mic atelier din spatele magazinului.

Dezavantajul: marja de profit mica (insa cu risc, evident, mai mic). Ideea nu e originala, dar e una care merge pe personalizare, un concept care prinde aripi in ultimul timp.

Din cele de mai sus deducem ca exista doua tipuri de public tinta: cel din vecinatatea magazinului, dar si cel din online, care permite o targetare mai larga.

Pe de o parte ne adresam celor care simt nevoia sa probeze, sa simta pielea, pe de alta parte ii tintim pe cei care nu au timp sau nu le place sa mearga prin magazine. Livrarea in 7 zile lucratoare nu e un inconvenient nici pentru magazinul fizic, nici pentru cel online pentru ca pana la urma acesta-i conceptul nostru: de pantofi, accesorii personalizate.

Si cum spuneam mai sus, toate bune si frumoase, dar vine antreprenorul cu intrebarea: "Eu nu vand, ce ma fac?" (pe viitor, ca sfat pentru viitori antreprenori, luati-va in calcul un buget real de marketing si stati de vorba cu cineva care macar va poate ghida in zona asta).

Cu un buget mic am cam putea face urmatoarele in cazul magazinului nostru. Accentul trebuie pus pe vizual, pe vitrina, care trebuie sa "strige" dupa clienta, sa o atraga, sa o atate, sa vrea sa intre, prin urmare VITRINA e regina.

Un magazin de pantofi fara o vitrina dupa care sa salivezele femeile (principalii clientii intr-un astfel de business) poate foarte bine sa se si inchida. Pantofii, gentile trebuie sa spuna o poveste aproape in fiecare zi: in afara de faptul ca modelele trebuie rotite, eu as propune ca vitrina sa devina o panza pentru o opera pentru femei.

Asa ca intr-o zi faceti o pictura cu pantofi si cupcakes, in alta zi cu genti, pantofi si produse de machiaj (dati iama in trusele sotii, prietenele sotiilor, verisoare, vecine) muuuulte, foarte multe, iar in alta zi aveti doar o compozitie cu produsele din portofoliu si bijuteriile cu care s-ar potrivi.

Joaca poate fi de multe feluri, depinde de cat de scortosi sau liberi in gandire sunteti: cum vi s-ar parea o geanta business de barbati din care sa iasa un praz verde frumos, caruia sa ti se pare ca ii simti si mirosul prin vitrina? Nu-i asa ca ai tine minte magazinul? A fost o gluma, evident, dar puteti simula si un picnic, daca vreti.

Managerului cu pricina i-as mai recomanda sa incerce sa lege parteneriate cu magazine cu profil complementar din zona - sa vorbeasca cu alti intreprinzatori ca el, care au nevoie sa vanda: cu patroana boutique-ului de haine careia sa ii dea una, doua perechi la proba, de exemplu.

Cand doamnele isi cumpara o rochie, fusta, si le vedeti ca se ridica pe varful picioarelor ca sa vada cum le-ar veni cu toc, faceti-le un pustiu de bine (si business-ului dvs, de asemenea) si oferiti-le astfel de incaltari de proba.

S-ar putea sa se indragosteasca de ei si sa vrea sa ii cumpere pe loc (sfat pentru magazinul de haine: aratati-le ca le respectati si ca va ganditi la toate nevoile lor).

Mergeti, de asemenea, si la cofetaria de vis-a- vis: doamnele iubeeeesc dulciurile. Propuneti-le sa faca un concurs timp de 2 saptamani, la bon de minim 50-80 de lei, primesc un talon pe care il completeaza si il baga intr-o urna.

Castigatorul primeste o pereche de pantofi personalizata. Avantajul dvs: clientii cofetariei (care e mai veche decat business-ul dvs - doar daca pe strada respectiva nu v-ati deschis toti magazine in acelasi timp - ceea ce inseamna ca a supravietuit, deci are clar mai multi clienti) afla de magazinul si produsele dvs (odata cu bonul vor primi si un flyer al dvs si va garantez ca cine va participa va vrea sa stie ce gen de pantofi e posibil sa primeasca si daca sunt pe gustul ei/lui, e posibil sa devina mai repede client/a decat extragerea minunata).

Avantajul pe care sa il prezentati antreprenorului cu cofetaria: isi fidelizeaza clientii, ii tine calzi (ca sa ramaneti pe limbajul lui, cu aluaturi si creme). Astfel de exemple pot continua si cu alte business-uri evident, important este sa lasati mintea sa zburde putin.

In ceeea ce priveste promovarea business-ului online, site-ul unde vinde pantofii, aceasta e o poveste pe care sa o abordam data viitoare.

Pe curand!

Oana Voicu
Specialist marketing antreprenorial
Facebook ShareTweet
 Sambata, 23 Mai 2015, ora 00:00

 Articol citit de 4375 ori

Cele mai citite
Versiuni: mobil  /  Web
Contact  |  Ajutor
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor