Care sunt consecințele nivelului scăzut de literație din România și rolul testelor standardizate în depistarea analfabetismului funcțional

Miercuri, 04 August 2021, ora 18:24
843 citiri
Care sunt consecințele nivelului scăzut de literație din România și rolul testelor standardizate în depistarea analfabetismului funcțional
depistare analfabetism FOTO: pixabay.com

Peste 40% din populația României este analfabetă lingvistic, numeric și științific, consecințele fiind numeroase: există o mare probabilitate ca aproape jumătate din oamenii din jur să nu înțeleagă mesaje simple, indiferent de mediu, avertizează experții în educație.

"E un fapt dovedit că 44% sunt analfabeți funcțional. Acest lucru nu înseamnă că restul de 56% sunt excepționali la înțelegerea unui text sau abilitatea de a opera cu conceptele din spatele textului, abilitatea de a opera cu numere și posesia unui bagaj suficient de cunoștințe de cultură generală și științifică, ci doar că ei sar, în general, de acel prag minimal acceptat. Cei cu aceste caracteristici „peste medie” sunt mult, mult mai puțini decât procentul de 56% ce ar rezulta din eliminarea analfabeților funcțional din total", a explicat Gabi Bartic, COO și Director Consumer Division la Brio Teste Educaționale.

România, codașă la testele PISA

Spre deosebire de alte state europene, România nu aplică testările standardizate în cazul elevilor. Prin urmare, țara noastră este în mod constant pe ultimele locuri în Europa și la testele PISA, și la TIMSS (fratele PISA care măsoară numerația) și la literație digitală (competențe digitale).

Aceste poziții nu se corelează direct cu faptul că celelalte state au implementate sisteme de măsurare standardizată pentru aceste competențe, în egală măsură și pentru competențele școlare, însă, în mod fundamental, e un adevăr că dacă dai, în mod repetat, un tip de test, înveți să-ți modelezi gândirea astfel încât răspunsul să fie mai bun.

Ce sunt testele standardizate

Testele standardizate nu sunt un scop în sine, ci un mod de a pune elevii în situația de a gândi orice răspuns și de a nu opera cu conceptele teoretice goale, ci cu ele puse în practică.

Funcția creează organul și testarea consistentă și consecventă cu același tip de teste va avea ca efect scăderea procentelor absolut nimicitoare ale analfabetismului funcțional, un concept cu care se operează de puțină vreme, mai exact - din anul 2001.

Concret, PISA (Programme for International Students Assessment) este un program al OECD care măsoară cât de pregățiți sunt copiii pentru viața adultă, în speță pentru piața muncii. Astfel, se măsoară mereu copiii de 15 ani, pentru a avea o predicție a generației de tineri profesioniști peste 10 ani.

România a p ...citeste mai departe despre "Care sunt consecințele nivelului scăzut de literație din România și rolul testelor standardizate în depistarea analfabetismului funcțional" pe Ziare.com

#depistare analfabetism, #copii Romania, #Romania , #Stiri Administratie