Competențele digitale ale elevilor din România sunt la un nivel ”minim funcțional”. Dragoș Iliescu, BRIO: ”Copiii nu stau nici teribil de bine, dar sigur nici rău”

Miercuri, 25 Mai 2022, ora 15:42
1091 citiri
Competențele digitale ale elevilor din România sunt la un nivel ”minim funcțional”. Dragoș Iliescu, BRIO: ”Copiii nu stau nici teribil de bine, dar sigur nici rău”
Dragoș Iliescu

Educația și tehnologia ar trebuie să meargă mână în mână, dar se pare că România mai are de lucrat în această privință. Potrivit Raportului de Literație Digitală lansat de BRIO, nivelul competențelor digitale ale elevilor din țara noastră este ”minim funcțional” în medie.

Mai exact, eșantionul a cuprins 3.000 de elevi cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani. Scorul mediu al literației digitale obținut pentru întregul eșantion a fost de 65.93 puncte, o medie care reflectă un nivel mediu ”minim funcțional” al competențelor digitale. Doar 25% dintre elevii care au participat s-au încadrat la ”înalt funcțional”.

Pe de altă parte, nu au existat diferențe majore în privința regiunilor de proveniență, dar băieții au avut un avans mediu de aproximativ 5% față de fete în domeniul competențelor digitale.

Profesorul universitar Dragoș Iliescu, expert în psihometrie și fondator al platformei educaționale Brio, a oferit pentru Ziare.com mai multe detalii privind rezultatele acestui raport.

Ziare.com: Raportul de Literație Digitală arată un scor de 65.93 puncte, adică o medie care reflectă un nivel mediu ”minim funcțional” al competențelor digitale, fiind vorba despre un eșantion de 3.000 de elevi cu vârste între 6 și 18 ani. De ce sunt aceste competențe importante și cum s-ar traduce rezultatul? Pentru că oamenii tind uneori să le asocieze în mod eronat doar cu zona de IT sau cu folosirea unui calculator.

Dragoș Iliescu: Da, mulțumesc de întrebare, pentru că putem clarifica acum această confuzie. Da, deseori competențele digitale sunt confundate cu ”folosirea calculatorului” sau ”IT” sau ”programare”. Și ele sunt mult mai ample de atât: deși calculatorul este parte din aparatele care pot fi utilizate, nu este singurul (tabletele și telefoanele mobile l-au înlocuit deja în mare parte în sfera digitală), iar deși programarea este una din competențele care pot ajuta, nu este nici pe departe singura (este de fapt doar una din 21!).

Competențele digitale reprezintă în sens larg abilitățile unei persoane de a accesa, de a crea și de a transmite informație cu ajutorul și prin intermediul contextului digital. Ele au 5 componente și 21 de sub-componente – nu le enumăr aici pe toate, dar cele 5 componente mari sunt acestea:

Literația informațională și a datelor - care se referă la capacitatea de a acumula informații și date din medi ...citeste mai departe despre "Competențele digitale ale elevilor din România sunt la un nivel ”minim funcțional”. Dragoș Iliescu, BRIO: ”Copiii nu stau nici teribil de bine, dar sigur nici rău”" pe Ziare.com

#dragos iliescu, #brio, #competente digitale, #elevi Romania , #Stiri Administratie