Manualele școlare care mai mult încurcă decât ajută. Gabi Bartic, Brio: “Faptul că ne străduim, prin limbaj prețios, să punem bariere între copii și știință mi se pare trist”

Vineri, 11 Februarie 2022, ora 11:00
1008 citiri
Manualele școlare care mai mult încurcă decât ajută. Gabi Bartic, Brio: “Faptul că ne străduim, prin limbaj prețios, să punem bariere între copii și știință mi se pare trist”
Gabi Bartic

Manualele de pe care învață elevii din România au adesea multe hibe și sunt situații în care mai degrabă îi încurcă pe copii în loc să îi ajute să înțeleagă și să rezolve cerințe.

Gabi Bartic, CEO Brio, a explicat pentru Ziare.com că un elev nu ar trebui să facă un efort suplimentar încercând să decripteze enunțul și că informația transmisă ar trebui să fie simplă. Mai mult, a vorbit și despre o problemă generală, și anume ”plăcerea de a ne complica”.

Ziare.com: Zilele trecute s-a discutat foarte mult despre un enunț dintr-un manual de limba română, pentru clasa a VII-a, care suna așa: ”Ce ipostază umană reprezintă vocea ficțională care enunță discursul poetic?”. Cum vi se pare și ce ar putea înțelege un copil din această cerință?

Gabi Bartic: Ce să înțeleagă din acest enunț un copil? Nimic. Sau, dacă după eforturi multiple de decriptare, înțelege că cerința e de a spune cine vorbește în poezie, va crede că, de fapt, școala este despre a folosi cuvinte pompoase, despre a „umfla” orice frază, despre a ”vărsa” în aceeași pagină întreg bagajul de neologisme pe care îl cunoaște. E o problemă pe care o avem în general: ne place să ne complicăm. În loc să spunem lucruri simple, le complicăm până ele nu mai sunt frumoase, sunt doar complicate. Și complicate fiind, nu-s de înțeles.

La fel este și cu știința: nu există nimic pe lumea asta ce nu poate fi explicat unui copil de 5 ani. Să explici simplu unui copil ce e fisiunea nucleară poate fi o artă, dar bucuria, victoria că a priceput ceva din ce i-ai spus e enormă. Și apoi, pe măsură ce aprofundează, poți intra, firește, în procese complicate, în terminologii specifice. Dar acel copil va ști mereu că a priceput cum e cu fisiunea nucleară. Și, în loc să se teamă de știință, va fi curios. Faptul că ne străduim, prin limbaj prețios, să punem bariere între copii și știință mi se pare trist. Aș spune revoltător, dar e alt cuvânt mare.

Ziare.com: De ce de multe ori manualele școlare par că mai degrabă pun în dificultate copiii în loc să îi ajute să înțeleagă ce au de făcut? De ce se insistă pe astfel de formulări alambicate?

Gabi Bartic: Am o teorie aici: când nu poți epata prin cunoștințe, epatezi prin limbaj. NU știu cum să spun pe ocolite asta așa că o spun frust: cel mai simplu e să spui cuvinte multe și fără sens. Cel mai greu, ...citeste mai departe despre "Manualele școlare care mai mult încurcă decât ajută. Gabi Bartic, Brio: “Faptul că ne străduim, prin limbaj prețios, să punem bariere între copii și știință mi se pare trist”" pe Ziare.com

#manuale scolare, #Gabi Bartic, #brio, #elevi , #Stiri Administratie