Business24
Economie  Afaceri  Bani  IT  Life 
Carti > Carti copii
A   A   A

Copilul tau nu intelege un text la prima vedere? Iata cum ll poti ajuta

Copilul tau nu intelege un text la prima vedere? Iata cum ll poti ajuta
citit FOTO shutterstock.com
Studiile arata ca cittul reprezinta o activitate bazata pe limbaj, ce nu poate fi dezvoltata in mod natural, ci pe baza unor experiente de alfabetizare stimulatoare.
Integrarea acestora in activitatile copilului tau, inainte ca cel mic sa inceapa scoala, ii ofera un avantaj la ore si in timpul lectiilor, manifestat prin: rezonarea facila cu texte variate, exprimarea in scris a propriilor pareri, dezvoltarea propriului vocabular, obtinerea unor note foarte bune samd.

Daca observi ca cel mic se confrunta cu probleme in intelegerea unui text la prima vedere, iti recomandam sa citesti acest articol pana la final, deoarece am pregatit pentru tine o serie de informatii ce pot aduce mai multa lumina asupra acestei spete.

Parintii si rolul acestora in intelegerea textelor la prima vedere

Pe baza relatiei de apropiere pe care o are cu propriul sau copil, parintele reprezinta cel mai bun exemplu de dascal. Copiii imita de cele mai multe ori actiunile parintilor, de aceea, cu cat se discuta mai mult cu un copil, cu atat vocabularul micutului va fi unul mai imbogatit.

Orele de citire nu trebuie sa lipseasca din rutina zilnica, mai ales in cazul in care parintii sesizeaza o anumita incompatibilitate intre puterea de intelegere a textului si varsta celui mic (discutam putin mai tarziu despre pragul de varsta la care trebuie sa ne raportam, pentru a ne forma o parere privind dificultatile cu care cel mic se poate confrunta).

Cititul in prezenta celor mici le creste acestora pasiunea pentru carti si ilustratii, recomandandu-se ca aceasta activitate sa se realizeze intr-o maniera ce le poate trezi micutilor interesul si curiozitatea.

Prin reluarea acestei activitati, copiii trebuie sa invete cum se asociaza literele si combinatiile de litere cu sunete si combinatii de sunete, astfel incat sa poata forma cuvinte.

Ce este literatia?

De altfel, capacitatea unui copil de a relationa cu un text (intelegere si interpretare) reprezinta fundatia pe care acesta isi poate construi ulterior cercurile sociale, cu scopul de a-si atinge scopurile, dar si de a-si amplifica potentialul, prin exprimarea propriilor sale idei, in scris sau in vorbire libera.

Aceste competente ale unui individ de a rezona cu un text mai sunt cunoscute si sub denumirea de competente de literatie. Afla acum mai multe despre ce este literatia.

Ce este constientizarea fonemica?

Daca invatarea alfabetului reprezinta primul pas al asocierii dintre sunete si simboluri, esential in formarea legaturilor idei-text despre care am amintit putin mai devreme, un alt pas important pentru deprinderea intelegerii textelor este asigurat de constientizarea fonemica.

Acest concept se refera la perceperea unui cuvant ca fiind o suma de sunete individuale. In cazul in care copilul nu reuseste sa identifice sunetele separate ale unui cuvant, cel mic va avea probleme privind:

  • Manipularea - adaugarea / inlaturarea anumitor sunete dintr-un cuvant;
  • Imbinarea - conectarea sunetelor pentru a verbaliza cuvinte noi;
  • Segmentarea - fragmentarea unui cuvant pe sunete.

Studii recente arata ca invatarea poeziilor si verbalizarea repetata a rimelor specifice, ii ajuta pe cei mici sa asimileze in mod corect conceptul de constientizare fonemica.

Varsta copiilor si deprinderea intelegerii textelor

In cazul in care nu exista probleme mult mai serioase - inteligenta sub medie, insuficienta de procesare auditiva sau vizuala, intarzieri de vorbire samd - cei mici ar trebui sa dezvolte abilitatile specifice cititului nu mai tarziu de varsta de 6 ani.

In continuarea aceleiasi idei, merita precizat faptul ca unii copii se pot confrunta cu anumite dificultati specifice de invatare: probleme de memorie, intarziere in dezvoltarea limbajului.

In aceste conditii, atunci cand cititul reprezinta un efect al acestor chestiuni, consilierul educational al scolii trebuie sa realizeze o evaluare psihoeducationala, pentru a determina daca elevul respectiv se confrunta cu dificultati de invatare.

Asadar, problemele de intelegere a unui text la prima vedere pot avea cauze ce tin atat de lipsa unui proces gradual de asimilare a deprinderilor corecte (invatarea alfabetului, disocierea sunetelor din acelasi cuvant), cat si de cauze ce necesita o atentie speciala.

In cazul in care cel mic acuza probleme de intelegere a textelor propuse la ore, cu toate ca a trecut de varsta mai sus amintita, iti recomandam sa iei legatura cu un specialist, pentru identificarea corecta a motivului de la baza acestei chestiuni si construirea unui set de actiuni practice, menite sa minimizeze sau sa rezolve situatia respectiva.
Facebook ShareTweet
 Joi, 10 Iunie 2021, ora 16:00
 Autor:  Advertorial

 Articol citit de 115 ori

Cele mai citite
Versiuni: mobil  /  Web
Contact  |  Ajutor
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor