Start-up sau afacere la cheie? Acum poti alege siguranta

Luni, 17 Mai 2021, ora 16:03
580 citiri
Start-up sau afacere la cheie? Acum poti alege siguranta
afacere FOTO: trade-x.ro

Daca ai o afacere de 30 de ani, s-ar putea sa fie timpul sa faci un pas in spate. Si acesta e un lucru bun. Iesirea din afaceri este inevitabila, pentru orice antreprenor, indiferent de domeniul de activitate sau profitabilitatea acesteia. In America si Europa de vest, IMM-urile isi schimba proprietarii cam la fiecare opt-zece ani si asta creeaza o piata dinamica si fertila pentru inovatii. Dan Crivat, specialist in transferul de afaceri, a povestit despre ce inseamna, de fapt, sa vinzi si sa cumperi afaceri.

Dan, te rog sa imi spui de ce crezi ca vanzarea, cumpararea si transferul de afaceri sunt absolut esentiale pentru Romania anului 2021.

Acum mai bine de cinci ani ma intorceam acasa din America, dupa 20 de ani petrecuti acolo. Am plecat din Romania in 1995 si am lasat in urma o piata de business emergenta, in plina dezvoltare. Libertatea economica nou gasita se reflecta in miile de mici afaceri care apareau in fiecare an.

In 2015, cand m-am intors definitiv, am realizat ca e o cursa contra cronometru: multi proprietari de afaceri sunt trecuti de 50 de ani si, bineinteles, trebuie sa se gandeasca la pensionare. Totusi, nu toti au succesori, care sa le preia afacerile.

Avand in spate experienta vanzarii si cumpararii de afaceri din America, mi-am dat seama ca asta este ceea ce lipseste pe piata din Romania: constientizarea faptului ca iesirea dintr-o afacere este inevitabila si necesitatea planificarii acestui moment. Acest lucru ajuta si potentialii cumparatori de afaceri: este mult mai sigur sa cumperi o afacere functionala, decat sa pornesti de la zero.

Au trecut peste trei ani de cand am infiintat TradeX si aventura este abia la inceput - nu este vorba doar despre a vinde servicii de vanzare-cumparare de afaceri, ci despre a schimba o mentalitate de business adanc inradacinata - aceea ca o afacere este cu tine pentru totdeauna si moare odata cu tine.

Cum se intampla transferul unei afaceri in Romania, la momentul actual?

Transferul unei afaceri este ultima oprire pe care o facem in calatoria aceasta. De fapt, totul incepe cu pregatirea afacerii de vanzare, listarea, promovarea acesteia pe diverse canale, continua cu selectarea cumparatorilor potriviti, alcatuirea unui Information Memorandum si trecerea prin due diligence. Se incheie cu negocierile si pregatirea documentatiei necesare. Abia acum am ajuns la transfer!

La momentul acesta, in Romania, exista cam doua mari paradigme in care se desfasoara acest proces: fie urmand pasii de mai sus (acesta este si modul nostru de lucru si cam la fel se procedeaza si in cazul fuziunilor si achizitiilor la nivel inalt), fie prin calea "mai scurta", dar mai paguboasa: prin eforturi proprii, vanzatorul gaseste in final un cumparator si incheie cu acesta o cesiune a partilor sociale sau o vanzare a activelor, prin factura.

Evident, nu cred ca varianta a doua este castigatoare, pentru ca pot aparea tot felul de capcane juridice sau contabile care duc la pierderi pentru ambele parti.

Spre exemplu, am intalnit multe cazuri in care asa-zisa afacere s- vandut cu factura, cu TVA, ceea ce a dus la pierderi financiare care puteau fi evitate.

Care este cel mai important atu al unei afaceri de vanzare din Constanta, sa zicem, fata de un start-up obisnuit?

As spune ca siguranta si predictibilitatea. Nu sunt singurele avantaje, insa cred ca sunt cele mai importante. Pana la urma, atunci cand vrei sa investesti intr-o companie, ai nevoie de o oarecare siguranta in legatura cu recuperarea banilor. Cred ca acesta este elementul esential, care lipseste din aventura start-up: atunci, nu stii niciodata sigur ca iti vei recupera banii sau ca afacerea pe care o construiesti va functiona asa cum iti planifici. Cel mai mare semn de intrebare pe care il ai cand pornesti o afacere de la zero, un start-up, este daca si cand ajungi la profitabilitate.

In schimb, sa investesti intr-o afacere de vanzare te plaseaza pe un teren mult mai sigur si mai lipsit de adrenalina. Stii exact cat si cand vei incasa, ca produsele sau serviciile tale se vand si care sunt clientii care le cumpara. Ca sa nu mai vorbesc de angajati, proceduri de lucru, furnizori consacrati, brand si orice alt element creat de vanzatorul afacerii, pentru ca aceasta sa fie un intreg functional.

Totusi, pentru multi antreprenori, afacerea lor e copilul lor. De ce sa renunte la ea?

Pe buna dreptate, comparatia afacere-copil este des intalnita. Cresti afacerea asa cum iti cresti copilul - iti ia mult timp, necesita investitii emotionale masive, faci tot ce poti ca sa te asiguri ca va avea succes si, dintr-o data, vine ziua cand pleaca la facultate. Plecatul la facultate - sau vanzarea afacerii - este un proces greu de gestionat, dar ce alta varianta exista? Varianta in care, asa cum spunea maestrul Radu Beligan, astepti sa mori pe scena?

Ce vreau sa spun e ca momentul este inevitabil - vei iesi din afacerea ta la un moment dat, fie ca vrei, fie ca nu. Diferenta o face modalitatea in care alegi sa faci acest pas - poti sa astepti pana cand "cade cortina" sau poti sa te pregatesti temeinic si sa te asiguri ca afacerea va functiona in continuare, in mainile unui alt antreprenor.

Deci, as spune ca, dincolo de motivele cele mai obisnuite - nevoia de o schimbare, de odihna, plafonarea veniturilor - de ce-ul principal in legatura cu vanzarea afacerii are un raspuns simplu: ca sa nu fii luat pe nepregatite.

Cum crezi ca va evolua piata transferurilor de afaceri in urmatorii cinci ani?

Trendul este ascendent si cu siguranta se va mentine asa. Nu cred ca cinci ani sunt suficienti pentru a ajunge la o stabilizare a numarului de afaceri de vanzare sau de tranzactii incheiate.

Indiferent de ce se va intampla, un lucru imi este clar: voi continua sa lucrez, alaturi de colegii mei, in fiecare zi, pentru a ajunge la cat mai multi oameni. Imi doresc ca, peste cinci ani, antreprenorii sa se intrebe ce afacere pot cumpara, nu ce start-up pot infiinta.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#afaceri, #start up, #afacere la cheie , #Stiri Companii