Business in era Facebook: Cum cresc afacerile in umbra platformei sociale

Luni, 10 August 2015, ora 17:21
4911 citiri
Business in era Facebook: Cum cresc afacerile in umbra platformei sociale
Foto: Flickr/m01229

Uber, Spotify, Netflix si Airbnb sunt acum sinonimele unui success la care orice dezvoltator IT viseaza.

Secretul impartasit de toate aceste afaceri il reprezinta Platforma Facebook, locul unde dezvoltatorii de aplicatii gasesc cele mai potrivite unelte analitice si de creatie pentru a-si modela afacerea.

Reteaua de socializare a devenit una dintre fortele majore care schimba stilul clasic al afacerilor.

Parteneriatele globale dezvoltate intre Facebook si zeci de mii de creatori de aplicatii folosesc direct platforma sociala pentru a ajunge la cei 1,5 miliarde de utlizatori ai retelei, arata The Telegraph.

Deschidere totala

In 2007, deschiderea Platformei Facebook avea ca scop atragerea dezvoltatorilor de continut pentru a crea jocuri si stiri noi destinate utilizatorilor retelei de socializare.

Un an mai tarziu, Facebook gemea sub povara a 30.000 de noi aplicatii, moment in care a decis sa deschida portile pentru ca noile creatii sa poata exista si in afara site-ului.

"Cand vorbim despre Facebook si aplicatiile dezvoltate pe aceasta platforma lumea sa gandeste automat la Farmville si Candy Crush. Nimeni nu pare sa ia in seama faptul ca am ajutat la dezvoltarea si extinderea rapida a Uber, Airbnb sau Spotify.

Oricum, ambitia noastra a fost sa contribuim la dezvoltarea lor, chiar daca Facebook ramane neobservat de marele public", explica Julien Codorniou, directorul Facebook Platform pentru parteneriate globale.

Relatie cu beneficii

Este o relatie cu beneficii si pentru dezvoltatori si pentru Facebook, in care publicul are si el parte de multe aplicatii gratuite la care se poate loga direct cu detaliile contului detinut pe reteaua de socializare.

In cazurile in care aplicatiile sunt cu plata, Facebook taxeaza un comision de 30% pentru orice achizitie facuta direct de pe platforma.

Desigur, un asemenea sistem nu este singular, tipul de platforma dedicata dezvoltatorilor de aplicatii fiind intalnita si la Apple iOS sau la sistemul de operare Android dezvoltat de Google.

Codorniou crede insa ca sunt diferente mari intre sistemele celorlalti giganti IT si cel dezvoltat de Facebook.

"Avem un avantaj in privinta distributiei. Le oferim sansa de a se adresa unui miliard de utilizatori indiferent de dispozitivul detinut de acestia si nimeni inaintea noastra nu a mai reusit acest lucru", explica directorul platformei.

Facebook sustine ca anul trecut peste 3,5 miliarde de aplicatii au fost instalate pe calculatoare si dispozitive mobile, cu peste 5 miliarde de postari raspandite in retea.

In ultimii 5 ani, dezvoltatorii de aplicatii au incasat aproximativ 8 miliarde de dolari de la Facebook pentru creatiile lor.

Impact economic global

Un recent studiu Deloitte dedicat impactului economic al retelei sociale a scos la iveala faptul ca Facebook a contribuit cu 29 de miliarde la economia globala numai in cursul anului trecut, asigurand si 660.000 de locuri de munca.

Tarile UE au beneficiat de mai mult de o treime din aceasta suma, economia regiunii beneficiind de de 10,5 miliarde de dolari si de 198.000 de locuri de munca asigurate in urma afacerilor derulate prin intermediul platformei si a aplicatiilor sustinute de aceasta.

Deja Europa are povestile ei de success in domeniul aplicatiilor lansate prin intermediul Facebook: King, compania care a creat jocul Candy Crush are o valoare de piata de 4,9 miliarde de dolari.

Spotify este estimata la o valoare de 8,5 miliarde, iar finlandezii de la Supercell, dezvoltatorii jocului "Clash of Clans" se crede ca ar putea vinde afacerea pentru cel putin 11 miliarde USD.

"Eu o numesc ascensiunea super startup-urilor europene. Intotdeauna cautam aceste companii de succes inca din faza incipienta.

Ne intereseaza cine va domina comertul electronic din China, cine va fi liderul site-urilor de matrimoniale din Suedia. Este parte a activitatii noastre si sunt foarte increzator in potentialul Europei", afirma Julien Codorniou.

Nedumeriti in fata valorii

King ramane cel mai celebru exemplu de reusita in cooperarea cu Platforma Facebook.

Sebastian Knutsson, fondatorul companiei, recunoaste ca asocierea cu Facebook a fost un pivot important in cresterea valorii companiei, la fel ca si crearea variantelor de aplicatii mobile.

Scepticii se indoiesc insa de cifrele estimative aruncate de analisti, neintelegand cum un startup cu o vechime de doar cativa ani, Airbnb de exemplu, poate ajunge la o o valoare de 25 de miliarde, mai mare decat cea a lantului Marriot.

"Aplicatiile fie atrag un public nemaivazut, fie determina fidelizarea unui public tinta la un nivel de-a dreptul nebunesc.

Supercell este o companie cu doar 150 de angajati, cu doar 3 jocuri scoase pe piata, dar care a reusit sa faca 1,7 miliarde de dolari anul trecut. Este vorba de aderenta publicului la aceste aplicatii", explica directorul platformei.

Facebook isi propune sa speculeze la maxim cifrele sale de audienta, de 1,5 miliarde de utilizatori, practic jumatate din populatia globului cu acces la internet.

"Cand am lansat platforma dedicata aplicatiilor am devenit, din intamplare, si cea mai mare platforma de jocuri din lume", explica reprezentantul Facebook.

Acum, compania este decisa sa urmeze aceasta cale si in sectoarele comertului electronic, media, entertainment, turism si dating, in care se anunta revolutii digitale de o amploare similara.

#super afaceri startup, #impact economic Facebook, #aplicatii facebook , #Investitii