Piata totala a bunurilor de folosinta indelungata a fost de 1,23 miliarde lei in 2010, in scadere cu 14,6% fata de 2009, in timp ce, in ultimul trimestru al anului trecut, s-a ridicat la 392 milioane euro, cu 8,6% sub nivelul din aceeasi perioada din 2009, potrivit unui raport publicat marti de GfK, precizeaza NewsIn.
Sectoarele foto si electronice de larg consum au crescut cu 18,4% si respectiv 4,8% in T4 2010, in timp ce vanzarile de electrocasnice mici au fost relativ stabile, totalul de 23 milioane euro fiind doar cu -0,6% mai slab decat in T4 2009. Electrocasnicele mari (-6,8%) si sectorul IT (-8,2%) si-au mentinut tendinta de scadere.Astfel, cel mai performant sector a fost cel foto. Cu o crestere de aproape 8% de la an la an, sectorul foto este primul care prezinta semne clare de redresare. In ceea ce priveste electronicele de larg consum, ultimele trei luni din 2010 au adus o crestere a vanzarilor de aproape 5%, performanta generala fiind de exact 100 milioane euro.
"Inca o data, sezonul Craciunului a marcat sectorul electronicelor de larg consum ca fiind unul dintre cele mai dinamice sectoare monitorizate in cadrul GfK TEMAX.
In special vanzarile de TV si alte produse potrivite pentru cadouri, cum ar fi Media Player-ele portabile sau consolele de jocuri video au performat mai bine sau similar in T4 2010 fata de T4 2009", se spune in raport.
In privinta electrocasnicelor mici, T4 2010 a atins aproape valoarea inregistrata in T4 2009, prezentand o descrestere cu 0,6%. Per ansamblu, piata electrocasnicelor mici a suferit un usor declin de 2,8% in 2010.
In 2010, piata electrocasnicelor mari a atins o valoare de 308 milioane, fiind a doua cea mai mare piata dintre sectoarele auditate GfK TEMAX. Al doilea an de criza a adus, cu toate acestea, un declin de aproape 7% comparativ cu 2009. "Cererea a fost timida, deoarece oamenii au cumparat doar ceea ce era absolut necesar pe aceasta piata", potrivit raportului.
In al patrulea trimestru al anului 2010, rata de declin a sectorului IT, comparativ cu acelasi trimestru din 2009, a fost de 8,2%, la aproximativ acelasi nivel ca in T3. Dezvoltarea totala pentru 2010 este inca negativa, cu o scadere de 20% in comparatie cu anul precedent.
Piata segmentului cheie, Notebook-urile, arata semne de revenire, cu o crestere usoara a valorii.