Business24
Economie  Afaceri  Bani  IT  Life 
Idei afaceri > Oportunitati afaceri
A   A   A

Marile lanturi de cafenele infloresc in Europa de Est: Consumam mai multa cafea desi e mai scumpa decat in Occident

Marile lanturi de cafenele infloresc in Europa de Est: Consumam mai multa cafea desi e mai scumpa decat in Occident
Foto: CC0 Creative Commons
De-a lungul Europei de Est, din Praga si pana in Bucuresti, are loc o crestere exploziva a lanturilor de cafenele precum Starbucks Corp. si McCafe, piata est-europeana de cafea inregistrand anul trecut o crestere de 5,3% pana la 7,45 miliarde de dolari, comparativ cu un avans de 1,8% in Europa Occidentala, potrivit datelor Euromonitor International, informeaza Bloomberg.
Cresterea numarului de cafenele si a cererii a transformat Europa de Est intr-o zona luminoasa, pe fondul unei cererii globale modeste pentru cafea si al stagnarii pietelor in vestul Europei. Cresterea economiilor si salariilor a stimulat cheltuielile de consum, creand oportunitati pentru lanturile de cafea precum Green Caffe Nero si rivalii sai internationali.

Starbucks va adauga 40 de noi cafele in sase state din Europa de Est, o crestere de aproximativ 25%, potrivit AmRest Holdings SE, care opereaza cafenele cu marca Starbucks din regiune.

Cehia si Ungaria sunt piete puternice pentru lantul Starbucks iar compania americana tocmai a intrat pe piata din Slovacia, a declarat presedintele pentru Europa Centrala la AmRest, Adam Mularuk. "Gradul de saturare al cafenelelor per cap de locuitor este mult mai mic in Europa de Est decat in Vest. In consecinta, dinamica va fi mult mai solida", a spus Mularuk.

Cresterea cererii in regiunea Europei de Est influenteaza si cresterea din Uniunea Europeana, cea mai mare piata mondiala de cafea. Anul trecut, consumul de cafea verde, boabele care nu au fost inca prajite, a inregistrat o crestere de doua cifre in Polonia, Rusia si Cehia, comparativ cu o crestere de 4,2% in UE, potrivit Organizatiei Internationale a Cafelei.
Desigur, Europa de Est nu este o piata uniforma si fiecare tara si-a dezvoltat propriile sale obiceiuri. In Polonia, traditia bautului de cafea s-a erodat in anii comunismului iar astazi cel mai bine vandut tip de cafea sunt latte-urile. In schimb, consumatorii ungari, influentati de traditia cafenelelor vieneze, prefera cafeaua neagra.

Mai departe in est, Rusia, cea mai mare piata mondiala pentru ceaiul negru, inregistreaza si ea o crestere a culturii cafelei. Clasa de mijloc se extinde iar veniturile au inceput si ele sa creasca dupa recesiune. Potrivit Euromonitor, in 2016 aproximativ 1.000 de cafenele au fost deschise in Rusia, doar in alte sase tari fiind deschide mai multe cafenele.

Cu toate acestea, veniturile populatiei ar putea fi o bariera pentru o crestere si mai rapida. Cafeaua este in continuare mai scumpa in Europa de Est decat in Occident, in conditiile in care cu salariul minim pe ora din Polonia poti cumpara un cappuccino fata de cel putin doua in Marea Britanie.

"Costul unei cesti de cafea in Polonia si Europa Centrala este in continuare mult mai ridicat", a declarat Jeffrey Young, director la Allegra Strategies.

In multe tari ceaiul este in continuare rege iar consumul de cafea per capita tinde sa fie mult mai mic decat in restul Uniunii Europene. Potrivit datelor Euromonitor, un consumator obisnuit din Europa de Est a consumat anul trecut 1,8 kilograme de cafea, comparativ cu 3,3 kilograme in Vest.
Facebook ShareTweet
 Joi, 14 Decembrie 2017, ora 14:51

 Articol citit de 4270 ori

Versiuni: mobil  /  Web
Contact  |  Ajutor
Platforma pentru solutionarea online a litigiilor