Vineri, 31 Iulie 2020, ora 06:43
Foto: Pixabay

Cinci cercetatori europeni fac parte din echipa NASA Mars 2020 care coordoneaza si analizeaza datele pe care roverul Perseverance le va culege de la suprafata Planetei Rosii cu privire la posibilitatea aparitiei vietii in trecutul indepartat al acestei planete, conform unui material publicat pe site-ul Agentiei Spatiale Europene (ESA).

Roverul Perseverance a fost lansat joi spre Marte cu o racheta Atlas V. Dupa o calatorie de aproape 7 luni, acesta urmeaza sa asolizeze in luna februarie in Craterul Craterul Jezero, vechi de 3,8 miliarde de ani. Daca totul va merge bine, roverul va fi activ cel putin 1 an la suprafata lui Marte (adica aproape doi ani pe Terra), explorand o veche delta a unui rau din interiorul acestui crater. Aceasta fosta delta este considerata una dintre cele mai potrivite locatii pentru a cauta eventualele urme ale vietii pe Marte. In trecutul indepartat, pe Marte au existat conditiile si ingredientele necesare aparitiei vietii: compusi organici si un climat favorabil. Oamenii de stiinta spera sa descopere in esantioanele ce vor fi adunate de Perseverance fosilele unor bacterii, fapt ce ar confirma ca Marte a fost in trecutul indepartat o planeta vie.

Grupul european din cadrul misiunii NASA Mars 2020 este format din cercetatori din Belgia, Franta, Suedia si Marea Britanie. "Acesti cercetatori de top din Europa sunt experti in analiza si descifrarea rocilor de sub picioarele noastre. Acum ei vor trebui sa anticipeze si sa raspunda provocarilor de a lucra cu mostre de roca si sol de pe Marte", atunci cand mostrele adunate de roverul Perseverance vor fi aduse inapoi pe Terra cu o misiune ulterioara, in 2031, conform cercetatorului ESA Gerhard Kminek, membru al programului ESA Mars Sample Return.

Mark Sephton, profesor de geochimie organica la Imperial College din Londra, considera aceasta misiune drept "o oportunitate fantastica pentru a aduce sa lucreze impreuna unele dintre cele mai stralucite minti ale planetei pentru a rezolva una dintre cele mai mari intrebari cu privire la Sistemul Solar: a existat sau nu viata pe Marte?".

Sandra Siljestrom, cercetatoare la institutul suedez RISE, abia asteapta sa poata analiza o roca adusa de pe Marte, din Craterul Jezero. Roverul Perseverance va aduna esantioane de roci si sol pe vare le va sigila in niste cartuse etanse si le va lasa la suprafata planetei, de unde vor fi culese de o misiune ulterioara.

"Misiunea Mars 2020 reprezinta primul pas spre o noua provocare majora: misiunea ...citeste mai departe despre "Din echipa NASA Mars 2020 fac parte 5 cercetatori europeni. Vor analiza datele colectate de racheta Atlas V" pe Ziare.com