Sustenabilitatea în business, o problemă mai degrabă spirituală. Ce-i de ales între un comportament ”curat” și supraviețuirea companiei?

Luni, 09 Mai 2022, ora 13:17
955 citiri
Sustenabilitatea în business, o problemă mai degrabă spirituală. Ce-i de ales între un comportament ”curat” și supraviețuirea companiei?

Paradigma care a alimentat progresul tehnologic și social al ultimelor secole prin lozinca “mai mult e mai bine” și-a atins limita. Nevoia de tranziție către un mod de viață și un climat economic sustenabil este evidentă, dar barierele către această tranziție sunt intangibile și au rădăcini adânci.

Se numește generic Marea Accelerare, și ca să nu încarc eu articolul va invit să căutați termenul pentru a înțelege mai bine ritmul dramatic în care accelerează creșterea simultană a unor indicatori care variază de la cei economico-sociali de genul ”populație globală” și “consum de energie primară” până la cei de mediu ca “acidificarea oceanelor” și “dispariția pădurilor tropicale”. Antropocen (Anthropocene) - un cuvânt încă inexistent în limba română și care așteaptă acreditarea din partea Comisiei Internaționale a Stratigrafiei ca epoca geologică- definește epoca în care trăim ca fiind cea în care intervenția omului impactează ecosistemul planetar de manieră ireversibilă.

O problemă reală, la nivel planetar

Nimic din cele prezentate mai sus nu sunt noutăți. Cu toții am citit un articol, urmărit un documentar sau asistat la o prezentare pe aceste teme. Iar dacă nu, meme-urile cu Greta Thunberg ne-au ajuns cu siguranța în feed. Problema este clară la nivel planetar, dar soluțiile nu. Trebuie să privim cu acceptare și deschidere momentul în care suntem și să realizăm că ce ne-a adus aici nu ne va duce mai departe, dar în același timp că această conștientizare a nevoii de a “merge mai departe” nu putea veni decât prin a duce această paradigmă la limita ei.

Soluțiile ierarhizate sub formă unor “Green Deal-uri” și a unor norme de aplicare a acestora sunt încadrate în această paradigmă mecanicistă, și, deși sunt absolut necesare tranziției, nu sunt suficiente. Natura nu acționează de sus în jos. Nu există un comitet de conducere a unei păduri, sau a unui ocean. Entitățile care compun un sistem natural se autoreglează în funcție de informațiile pe care le percep din jur. Problema noastră este că majoritatea informațiilor care ne sunt prezentate, servește aceleași interese care alimentează paradigma “mai mult”. Unii dintre noi au făcut măcar un pas în direcția sustenabilității, fie prin reciclarea deșeurilor, achiziția unei mașini electrice, instalarea de soluții de încălzire cu energie solară… Și proba ...citeste mai departe despre "Sustenabilitatea în business, o problemă mai degrabă spirituală. Ce-i de ales între un comportament ”curat” și supraviețuirea companiei?" pe Ziare.com

#afacere, #sustenabilitate, #mediu, #business, #greenwash , #Stiri Mediu