Ce s-ar întâmpla cu distribuitorii de carburanți dacă Guvernul ar plafona prețul la pompă: "Cel mai bine ar fi să se abțină"

Marti, 21 Iunie 2022, ora 18:48
549 citiri
Ce s-ar întâmpla cu distribuitorii de carburanți dacă Guvernul ar plafona prețul la pompă: "Cel mai bine ar fi să se abțină"
Foto: pixabay.com

Economistul Gabriel Biriș calculează de unde provine prețul motorinei vândute la pompe în România.

Potrivit acestuia, statul nu ar trebui să intervină prin plafonarea prețului pentru că ar putea exista o penurie de carburnați. Biriș susține că prețul actual al motorinei pe piețele internaționale este de 5,25 lei/litru, pe care nu poate să îl influențeze statul român. La cest tarif se adaugă acciza, TVA-ul și costul transportului, astfel încât se ajunge la prețul de la pompă.

”Pur și simplu, nu ai de unde să tai aici, decât dacă compensezi cu bani de la buget (tot pe datorie!), altfel bagi firmele în faliment și intri în alte belele”, susține economistul.

Postarea lui Gabriel Biriș:

În primul rând, trebuie să înțelegem că relevant nu este prețul la petrol (că noi avem doar vreo 30% din necesar acoperit de petrol românesc), ci prețul la motorină pe piețe. Prețul la motorină este azi 1.320 dolari/tonă, în creștere.

Ca să aflăm cât este prețul pe litru, înmulțim cu 0,845 (că motorină e mai ușoară), aflăm prețul la 1000 l, împărțim la 1000 și obținem 1,115 $/l. Un dolar este astăzi 4,6937 lei, deci prețul la motorină este 5,25 lei/l. La prețul asta adunăm acciza de 1,73 lei/l și obținem 6,98 lei/l. La asta adăugăm TVA 19% și obținem 8,30 lei/l.

Atât costă motorină astăzi pe bursă. La pompă este 9,2 lei/l, inclusiv TVA. Asta înseamnă că rămân 0,90 lei din care, să nu uităm 19% este TVA. Scădem TVA și obținem 0,75 lei/l.

Banii ăștia se împart pentru:

- transport până în port (scump, toate prețurile au crescut, nici nu prea mai găsești vapoare, că multe în zona sunt ale Rusiei și sunt sub embargo);

- descărcare și depozitare în port;

- distribuție/transport la pompă (care și el s-a scumpit foarte mult);

- costuri finanțare achiziții.

- o marja oarecare de profit pentru companiile care fac trasportul naval/descarcă și depozitează în port, distribuie și trasporta la pompă și pentru cei care dețîn benzinăriile.

Întrebarea mea către cei care propovăduiesc plafonarea marjelor sau chiar a prețurilor: DE UNDE? Să recapitulăm:

- 5,25 lei/l costul motorinei. Aici chiar nu au ce să facă politicienii noștri, asta e prețul pe piețele internaționale, piețe pe care statul nostru nu prea le poate influență. Nu plătești, nu primești!

- 3,2 lei/l acciza și TVA. Aici teoretic statul poate acționa, pract ...citeste mai departe despre "Ce s-ar întâmpla cu distribuitorii de carburanți dacă Guvernul ar plafona prețul la pompă: "Cel mai bine ar fi să se abțină"" pe Ziare.com

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Creditarea privată, în creștere, în luna februarie – TradeVille
Creditarea privată, în creștere, în luna februarie – TradeVille
Creditarea Privata, In Creștere, In Luna Februarie Conform datelor BNR, creditarea privata a crescut, in luna februarie 2024, cu 4.9% fata de aceeași perioada a anului precedent, soldul...
#pret, #motorina, #pompa, #Economist, #analiza, #penurie, #plafonare preturi , #Stiri Preturi