De ce nu e pregatita Romania sa dea mana libera primarilor in stabilirea taxelor locale

Joi, 14 Noiembrie 2013, ora 08:10
2224 citiri
De ce nu e pregatita Romania sa dea mana libera primarilor in stabilirea taxelor locale

Liberalizarea taxelor locale, prin desfiintarea cotei maximale de 20% pana la care autoritatile locale pot majora suplimentar taxele si impozitele, nu va ajuta bugetul primariilor, dar poate deschide portile unei serii de abuzuri, considera lectorul universitar in politici publice, Vasile Ostaciuc.

Guvernul are in vedere eliminarea cotei care stabilea ca taxele si impozitele locale pot fi majorate cu cel mult 20%, insa doar pentru persoane fizice, urmand sa fie pastrata in cazul firmelor, potrivit unui document oficial.

Modificarea va fi facuta prin schimbarea prevederilor Codului Fiscal si argumentata prin "dificultatile financiare" ale autoritatilor locale si necesitatea protectiei mediului de afaceri.

"Avand in vedere dificultatile financiare ale autoritatilor locale si cresterea autonomiei locale in luarea deciziilor, ca masura de protectie a mediului de afaceri, limita maxima a cotelor aditionale de 20% a fost mentinuta numai pentru persoanele juridice", se arata in nota de fundamentare a unui proiect de ordonanta de urgenta, la capitolul "schimbari preconizate".

"Nu mai trebuie sa stabileasca Guvernul central nivelul taxelor. Autoritatile locale vor avea dreptul ca, la un moment dat, sa se consulte cu cetatenii si sa spuna daca reduc sau maresc taxele", a intarit si premierul Victor Ponta, in cadrul unei emisiuni televizate, adaugand ca schimbarea se inscrie in principiul descentralizarii.

Pricipiul liberalizarii nu este rau pentru Romania

Eliminarea acestei cote presupune, mai exact, o "liberalizare" a taxelor locale. Teoretic, edilii vor putea sa reduca, dar si sa creasca de cateva ori nivelul taxelor, daca este oportun pentru bugetul local si pentru comunitate.

Un argument in favoarea acestei liberalizari este dat de discrepantele economice existente intre regiunile tarii. Daca puterea de cumparare in Bucuresti se afla la un nivel care depaseste media europeana, regiunile din nord-estul si sud-vestul tarii sunt cele mai sarace din Europa.

"Sistemul de taxe locale unitare nu tine cont de puterea de cumparare locala sau de diferentele urban/rural. Astfel, cresterea taxelor locale poate fi pozitiva pentru comunitatile instarite. Practicam unul dintre cele mai mici niveluri din Europa pentru impozitul pe proprietate si bucurestenii ar putea suporta si o dublare a valorii acestuia", a explicat Vasile Ostaciuc.

Mentalitatea ucide bugetul local, nu nivelul taxelor si impozitelor

Totusi, astfel de puteri sporite pot deschide calea spre o serie de abuzuri din partea institutiilor statului. Pe de o parte, acolo unde controlul electoral este slab, primariile pot impune taxe impovaratoare pentru populatie, iar pe de alta parte, acolo unde nu exista consens politic, decizia majorarii taxelor poate genera razboi institutional, avertizeaza lectorul, amintind cazul unor primarii atacate de ANAF in instanta pentru scutiri de impozite in cadrul unor parcuri industriale.

Chiar si in contextul acestor riscuri, problema finantarii bugetelor locale tot nu va fi rezolvata, pentru ca ea consta intr-o slaba colectare, nu in nivelul taxelor si impozitelor locale.

"In mediul rural, sunt zone in care nu se strange nici macar 50% din impozitul pe proprietate, desi nivelul lui este, totusi, unul modest. Daca proprietarul nu vine sa plateasca 30-40 de lei pe an, nu va veni sa plateasca nici 20, iar mai mult, nici atat", este de parere lectorul universitar, care mai subliniaza ca de vina este mentalitatea romaneasca, alimentata chiar de edilii care folosesc aceasta nesupunere fiscala in scop electoral.

#eliminare cota taxe locale, #cota maxima taxe locale, #liberalizare nivel taxe locale , #Taxe locale