Impozitul pe veniturile IMM va determina o migrare spre PFA

Marti, 12 Februarie 2013, ora 07:07
4517 citiri
Impozitul pe veniturile IMM va determina o migrare spre PFA

Modificarea legislativa cu cel mai mare impact asupra mediului de afaceri este obligativitatea platii impozitului pe venit pentru microintreprinderi.

Aceasta masura va determina migrarea catre zona de PFA si intreprinderi individuale, a explicat Gabriel Sincu, partener Mazars intr-un interviu acordat Business24.

Potrivit acestuia, limitarea deductibilitatii fiscale a amortizarii autoturismelor de peste 20.000 euro va conduce la dezvoltarea rapida a leasing-ului operational transfrontalier.

"Probabil ca firmele de leasing operational deja au in lucru la aceasta ora procedura de infiintare a unei entitati in Bulgaria".

Romania mai are multe de invatat in ceea ce priveste reforma in administratia fiscala, chiar de la vecinii bulgari. In aceasta tara un contribuabil are de facut un numar mediu de 17 plati pe an pentru indeplinirea obligatiilor fiscale, pe cand In Romania are de facut 113.

Autoritatile au in vedere o serie de modificari in ceea ce priveste sistemul de plata a TVA la incasare (sa devina optional, nu obligatoriu sau extinderea termenului de 90 de zile). Considerati ca aceste modificari sunt necesare si suficiente pentru a face acest sistem util?

In primul rand sa lamurim un aspect de nuanta: Romania nu are in acest moment un sistem de TVA la incasare ci un TVA amanat cu 90 de zile.

Modificarile pe care le intentioneaza Guvernul in acest moment sunt in opinia mea de bun simt, introducerea sistemului in varianta optionala si extinderea amanarii de la 90 la 180 de zile usurand viata contribuabililor romani. Pacat insa ca vocile din mediul de afaceri nu au fost ascultate de la inceput, s-ar fi evitat astfel senzatia de amatorism. Dar mai bine mai tarziu decat niciodata.

Guvernul a anuntat schimbarea sistemului de impozitare la agricultori. Care sunt, dupa parerea dumneavoastra, problemele ridicate de acest nou sistem de impozitare?

Cea mai importanta problema este in opinia mea modalitatea in care va fi administrat acest impozit. Este stiut ca administratiile fiscale duc o lipsa acuta de personal calificat, ori in acest caz vorbim de intrarea in categoria de platitori de impozit a probabil catorva milioane de oameni care in multe cazuri nu au o educatie fiscala corespunzatoare.

Parerea mea este ca gestionarea acestei probleme va fi un cosmar birocratic. Asa se intampla insa atunci cand punem caruta inaintea cailor...

2013 este anul schimbarilor legislative, daca ne referim la modificarile aduse Codului fiscal, anuntate de anul trecut sau chiar in acest an. Ce masura are cel mai mare impact asupra mediului de afaceri?

Probabil ca impactul cel mai puternic va veni din introducerea obligatorie a sistemului de microintreprindere, ceea ce ii va face pe multi sa migreze catre zona de PFA-uri / intreprinderi individuale.

Si desigur, limitarea deductibilitatii fiscale a amortizarii autoturismelor de peste 20.000 euro, care probabil ca va conduce la dezvoltarea rapida a leasing-ului operational transfrontalier. Probabil ca firmele de leasing operational deja au in lucru la aceasta ora procedura de infiintare a unei entitati in Bulgaria.

Care sunt tarile de la care Romania mai are de invatat la capitolul reforma in administratia fiscala?

Pentru ca nu trebuie sa reinventam roata, nu avem decat sa copiem modelul vecinilor nostri bulgari, care au pus in practica un astfel de sistem ale carui performante par ireale comparativ cu tara noastra. Pentru confirmare va aduc la cunostinta doar trei indicatori (sursa - raportul Consiliului Fiscal din Romania pe anul 2011):

- Fiecare 1000 de functionari fiscali din Bulgaria aduc la bugetul de stat venituri reprezentand 3,37% din PIB. In Romania 1000 de functionari aduc numai 1,1% din PIB. De ce oare bulgarii sunt de 3 ori mai eficienti decat ai nostri?

- In Bulgaria exista 3,8 administratii fiscale la fiecare 1 milion de locuitori. La noi sunt 20,5. Sa fie romanii niste contribuabili atat de putin disciplinati incat sa avem nevoie de un numar de aproape 7 ori mai mare de administratii pentru a-i tine in frau?

- In Bulgaria un contribuabil are de facut un numar mediu de 17 plati pe an pentru indeplinirea obligatiilor fiscale. In Romania are de facut 113. De aici nu putem trage decat o concluzie: viata e mai plictisitoare la sud de Dunare.

Care ar fi cea mai urgenta si necesara schimbare in legislatie pentru sprijinirea mediului de afaceri din Romania?

Codul fiscal actual nu este nici pe departe cel mai mare rau pe care il avem in acest domeniu. Singura zona care necesita o regandire din temelii este cea a contributiilor sociale, care descurajeaza munca in favoarea sistemelor alternative. In rest, in opinia mea modificarile nu trebuie sa se rezume decat la nivel de reglaje fine.

Care sunt problemele cu care se confrunta cel mai des oamenii de afaceri, facand o statistica intre clientii Mazars?

E greu de facut statistici, mai ales ca structura clientilor nostri este una destul de eterogena, avem clienti romani si straini, cu obiecte de activitate diferite si mod de operare diferit. Problemele cele mai mari as indrazni sa afirm ca vin din modificarile care apar peste noapte fara niciun fel de dialog sau incercare de respectare a transparentei decizionale.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#interviu Mazars, #interviu Gabriel Sincu, #TVA la incasare Mazars, #impozit agricultori, #impozit microintreprinderi , #Impozit venit