Romania, un mediu de afaceri prietenos. Si totusi, ce-i respinge pe investitori?

Marti, 21 Aprilie 2015, ora 12:56
4120 citiri
Romania, un mediu de afaceri prietenos. Si totusi, ce-i respinge pe investitori?
Foto: Z Geek

Umorul in relatiile profesionale si oamenii prietenosi claseaza Romania pe locul doi un Europa intr-un top al tarilor dupa nivelul resurselor pentru un mediu optim de afaceri.

Parerile expatilor arata ca ca Bulgaria sufera de coruptie, managerii cehi au probleme cu clientii si colegii straini, in timp ce maghiarilor le lipseste orientarea catre client.

Romania s-a clasat in regiune ca fiind a doua tara ce ofera resursele necesare pentru evolutia optima a pietei de business, dupa Polonia, asa cum reiese dintr-un studiu comandat de TARGET Executive Search si realizat de GfK si CEU Business School.

Studiul a fost realizat in 6 tari din Europa Centrala si de Est pe baza raspunsurilor a peste 1.000 de manageri straini si locali din Bulgaria, Cehia, Polonia, Romania Slovacia si Ungaria, din perspectiva a 4 domenii: mediul de business general, stilul de management, managerii si piata, transparenta si aspectele interculturale.

Studiul permite comparatii cu rezultatele si tendintele constatate acum 6 ani, el fiind in mare parte o continuare a celui realizat in 2009 de catre prestigioasa companie de recrutare si head hunting, TARGET Executive Search.

La 25 de ani dupa schimbarea regimului politic, in ciuda evolutiei multor domenii de activitate, probleme critice precum birocratia, coruptia, lipsa orientarii catre client si a responsabilitatii manageriale, impiedica in continuare companiile din Europa Centrala si de Est sa devina mai competitive.

Studiul evidentiaza si punctele forte ale regiunii, cum ar fi perseverenta in munca si etosul managementului local, atitudinea fortei de munca feminine si abilitatile de comunicare interpersonala; oricum, pentru a deveni cu adevarat competitiva, intreaga regiune ar fi necesar sa mai parcurga cateva etape de dezvoltare.

"Lipsa unei directii axate pe client pare a fi unul din principalele motive pentru care companiile nu devin mai competitive. In mod interesant, managerii locali sunt de parere ca acest lucru nu este o problema, managerii straini fiind cei care cred ca aceste companii au ramas in urma in aceasta privinta", explica Klemens Wersonig, CEO al TARGET Executive Search Group.

"Daca acest lucru, impreuna cu diminuarea birocratiei si eliminarea coruptiei, ar putea fi schimbat, companiile din aceasta regiune ar putea avansa mult mai mult. Ar putea, cu sanse bune, sa recastige acel 'momentum' de imediat dupa schimbarea regimului comunist precum si de aderarea la UE, pe care se pare ca l-au pierdut dupa criza economica din 2009", a afirmat Klemens Wersonig.

Punctajul Romaniei privind domeniile analizate o claseaza pe locul 2 in regiune, dupa Polonia; o crestere semnificativa in pozitionare, comparativ cu studiul din 2009, unde era clasata antepenultima, inaintea Ungariei si Bulgariei.

Managerilor straini le place sa locuiasca in aceasta regiune, iar parerile lor despre faptul ca lucreaza aici sunt impartite.

"Un loc extraordinar in care sa traiesti, dar nu un loc foarte bun in care sa muncesti" comenteaza unul dintre acestia. Respondetii sunt de parere ca oamenii sunt prietenosi, in general, si dobandirea contactelor este un aspect important al pietei de business.

Acest lucru este cel mai evident in cazul domeniilor de activitate care prezinta orientare spre client. "Managerii romani sunt foarte talentati si ambitiosi. Sunt foarte creativi in a gasi solutii alternative pentru problemele ivite. Acesta poate fi si motivul pentru care organizarea nu este punctul lor forte. Oricum, imi place foarte mult optimismul si dinamismul lor." - expat german in Romania.

Comparativ cu 2009, punctajul general este mai mic in fiecare din tarile evaluate, Romania inregistrand o crestere semnificativa in pozitionare, Slovacia o scadere, iar Polonia se pastreaza in top, cu cel mai bun scoring.

#mediu afaceri Romania, #afaceri Europa Est , #Top Afaceri